Ofte stillede spøgsmål

 

Hvordan kender man forskel på en mk I og en mk II

 

Mk I Mk II
Agterluge Lugen lukkes med vridere både på forkant og agterkant. Lugen kan ofte ikke løftes af når rorpinden er monteret Lugen lukkes med vridere på agterkanten, mens forkanten fastgøres med en vippearm. Derfor kan lugen trækkes frem under rorpinden, når den er monteret
Spanter Tværgående spanter Langsgående spanter
Forskot Ca. 20 cm foran masten er monteret et skot der går helt op til dækket. Der er monteret en stor firkantet luge. I forbindelse med masten går en vandret hylde helt ud i stævnen. På begge sider af masten kan der være monteret runde inspektionsluger.
Hvordan skal man forsikre jollen M.h.t. forsikring dækker din indboforsikring normalt IKKE. Hvis der står at den er dækket, så kontroller også om det gælder, hvis du anvender jollen til kapsejlads.

Prøv at shoppe lidt rundt på nettet og find ud af hvor det er billigst. Muligvis er Pantaenius en mulighed.

Det du bl.a. skal være opmærksom på er, hvor stor en del af forsikringssummen der dækker riggen.Normalt erstattes riggen kun med 20-25% af forsikringssummen.

Den mest almindelige skade er nemlig en knækket mast. Hvis en ny mast koster 6.000 kr og erstatning til en mast kun må udgøre f.eks. 20 % af forikringssummen, bør båden være forsikret for 30.000 kr.

Bemærk at der også andre parametre såsom selvrisiko, rabat for duelighedsbevis, at båden ligger i en en anerkendt havn m.m. Nogen selskaber giver også rabatter hvis man samler sine forsikringer et sted.

Husk i øvrigt at få din forsikring på plads inden du henter din båd fra sælgeren !

Husk at kontrollere din autohjælp forsikring, om den også dækker hjælp til en en trailer med en båd, f.eks. hvis du er punkteret.

Eksisterer der et sæt byggetegninger over Wayfareren, som kan lånes. Der kan ikke lånes/købes tegninger til Wayfarer.

Selvom man opmåler en jolle, bygger derefter og overholder klassereglernes mål, kan jollen ikke registreres.

Der kan, købes et byggesæt med de tegninger der er nødvendige for at samle sættet, men det er efter min bedste viden ikke nok til at bygge helt fra grunden, da bl.a. spanteridset ikke udleveres.

Byggesæt finder du via Skovgaard Mortensen, der forhandler Wayfarer fra Porter Brothers, der p.t. er eneste leverandør af byggesæt.

Du kan finde mere om det på hans hjemmeside (se linksiden)

Hvis du har brug for flere oplysninger er du velkommen til at kontakte een af SWS målerne

 

Hvis jeg gerne vil have en hjælpemotor til min Wayfarer - hvad kan du så foreslå??
  1. HK-mæssigt skal du gå efter det mindst mulige. 4 HK bruges på små kølbåde, og den skal formodentlig kun bruges når der ikke er vind og kun svag strøm. Prøv at få fat i en 2 HK motor.
  2. Motoren behøver kun at have et kort ben, den rækker alligevel ned under bådens bund. En kortbenet 2-hk kan du placere næsten overalt i båden incl. agterrummet.
  3. På de fleste motorer kan der kobles en løs tank udover den faste.
  4. Der findes luftkølede påhængsmotorer. Der er fordele at hente, bl.a. er der ikke noget med kølesystem, vandpumpe o.lign. der kan gå i stykker. Jeg har selv prøvet at ofre 600,- kr på en vandpumpe der ikke var fersket tilstrækkeligt ud og derfor måtte skiftes (saltvand og aluminium går ikke godt sammen).
  5. Med hensyn til hvilket mærke der bør vælges, er der ikke nogen særlige præferencer. Honda er vistnok kommet frem med nogen nye principper for udnyttelse af motorer. Hvad siger din lokale forhandler - det er ham du skal leve med fremover.
Der mangler bla. de forreste siddebænke, jeg tænkte på selv at snedkerere et par, men mangler noget arbejdstegning at gå ud fra. Det er de færreste der sejler med alle bænkene monteret. En del sejler med de forreste bænke og en lidt mindre gruppe sejler helt uden bænke.

Ofte bruges de forreste bænke til montering af skødesystemer til forsejlet.

Hvis du kikker ned i en aktiv jolle er jeg sikker på at du gerne må kopiere den løsning som der er valgt.

 

Jeg vil også gerne vide hvad et sæt bænke til en MkII koster Der er mange billige alternativer til at købe nye bænke.
  1. Søspejderne i Vedbæk har vistnok stakkevis af bænke liggende.
  2. Jeg tror også at en annonce i W-nyt vil resultere i mange tilbud.

 

De to selvlænsehuller (hedder vist nok bailere) i min W er ikke helt tætte. Jeg vil derfor gerne høre, om dette kræver en total udskiftning - eller om der findes pakninger e.lign. til skiftning på disse.

 

Det er jo svært når man ikke ved hvor baileren er utæt. Men det du kan prøve at prøve er en af følgende muligheder:
  1. smør bailerne med vaselise så glider de lettere op og ned og bliver mere tætte
  2. afmonter bailerne og fjern evt. gummipakninger o.lign. monter bailerne igen idet der bruges passende rigelige mængder silicone
  3. hvis utætheden er inde i bailere og løsning 1 ikke virker kan du prøve at afmontere baileren og vende baileren om - dvs. den bevægelige del vendes om i rammen. Dette har jeg ikke selv prøvet, men jeg har hørt at det er en mulighed.

 

Hvordan får jeg fat på noget gelcoatspartel i den originale lyseblå farve?

 

Jeg ved at man kan få farver der kan blandes i gelcoaten. De 2 store på markede Hempel og International producere uden tvivl disse farver og kan levere hvad der er behov for.

 

top